سرویس مشعل هیتر گازی: چگونه با تمیز کردن برنر، به شعله آبی و مصرف بهینه برسیم؟
شعله زرد و دودهزن، نشانهی هدررفت گاز و حرارت ضعیف است. بیاموزید چگونه راندمان هیتر خود را به ۱۰۰٪ بازگردانید.
شعله زرد به معنای “احتراق ناقص” است. یعنی هیتر شما به دلیل کمبود اکسیژن یا گرفتگی، گاز را به درستی نمیسوزاند. این وضعیت منجر به سه مشکل بزرگ میشود:
- هدررفت شدید گاز: شما پول سوختی را میپردازید که به جای تولید حرارت، به دوده تبدیل میشود (کاهش راندمان).
- حرارت ضعیف: شعله زرد، دمای بسیار پایینتری نسبت به شعله آبی دارد و هیتر به سختی به دمای جوشکاری میرسد.
- آلودگی هیتر: دوده، سطح تفلون هیتر را پوشانده و باعث چسبیدن لوله و خرابی جوش میشود.
دو مقصر اصلی شعله زرد (احتراق ناقص)
قبل از شروع، باید بدانید که مشکل از کجاست. احتراق کامل (شعله آبی) نیازمند یک نسبت دقیق از “گاز” به “هوا” است. اگر این نسبت به هم بخورد، شعله زرد میشود. دو عامل اصلی این نسبت را به هم میزنند:۱. گرفتگی دریچه هوا (Air Intake / Shutter)
مشعل برای سوختن، هوا (اکسیژن) را از محیط میمکد. این هوا از طریق یک دریچه یا لوله اختلاط (Mixing Tube) وارد میشود. این دریچه، محل مورد علاقه عنکبوتها برای تنیدن تار و همچنین محل تجمع گرد و غبار و پرز است. گرفتگی این مسیر، جریان هوا را مسدود کرده و شعله را “خفه” و زرد میکند.
۲. گرفتگی نازل گاز (Orifice / Jet)
گاز از طریق یک سوراخ بسیار ریز به نام “نازل” یا “ژیگلور” به داخل لوله اختلاط پاشیده میشود. اگر این سوراخ ریز، توسط ذرات گرد و غبار یا دوده کمی مسدود شود، الگوی پاشش گاز به هم ریخته و اختلاط مناسبی با هوا صورت نمیگیرد.
راهنمای گام به گام سرویس و تمیز کردن مشعل
هشدار ایمنی: قبل از شروع هر کاری، شیر کپسول گاز را کاملاً ببندید و شلنگ را از هیتر جدا کنید. مطمئن شوید که هیتر کاملاً سرد است.
گام ۱: دسترسی به مجموعه مشعل
بسته به مدل هیتر شما، ممکن است نیاز باشد چند پیچ را باز کنید تا پوشش رویی یا کفی دستگاه باز شود و به مجموعه مشعل (لوله فلزی که به صفحه داغ متصل است) دسترسی پیدا کنید.
گام ۲: تمیز کردن دریچه هوا و لوله اختلاط
دریچه تنظیم هوا (Air Shutter) را پیدا کنید (معمولاً یک استوانه فلزی چرخان با سوراخهایی روی آن است که در ابتدای لوله مشعل قرار دارد).
با استفاده از هوای فشرده (پمپ باد) یا یک برس سیمی نرم (مانند برس بطریشوی)، داخل لوله اختلاط و تمام سوراخهای دریچه هوا را از هرگونه گرد و غبار، تار عنکبوت و آلودگی کاملاً پاک کنید. مطمئن شوید که دریچه هوا به راحتی میچرخد.
گام ۳: تمیز کردن سرِ مشعل (Burner Head)
این بخشی است که شعله از آن خارج میشود و مستقیماً زیر صفحه داغ قرار دارد. سطح آن را با یک برس سیمی به آرامی تمیز کنید تا تمام سوراخها از دوده و رسوبات پاک شوند.
گام ۴: تمیز کردن نازل گاز (مهمترین مرحله)
نازل (ژیگلور) معمولاً یک قطعه برنجی کوچک با یک سوراخ بسیار ریز در مرکز آن است که در ابتدای لوله اختلاط (جایی که گاز وارد میشود) قرار دارد.
- روش اول (بهترین): با استفاده از هوای فشرده، به داخل سوراخ نازل بدمید تا گرفتگیهای احتمالی خارج شوند.
- روش دوم (با احتیاط): اگر گرفتگی سخت است، از یک ابزار مخصوص تمیز کردن نازل (Jet Cleaner) یا یک سیم بسیار بسیار نازک (مانند یک رشته از سیم مسی افشان) استفاده کنید.
- هشدار: هرگز از مته، سوزن تهگرد، یا میخ برای باز کردن سوراخ نازل استفاده نکنید. این کار سوراخ را گشاد کرده، نسبت گاز به هوا را برای همیشه خراب میکند و مصرف گاز شما را به شدت بالا میبرد.
گام ۵: بازرسی پیلوت و ترموکوپل
در حالی که دستگاه باز است، مجموعه شمعک (پیلوت) و سنسور ترموکوپل را نیز بررسی کنید. نوک ترموکوپل را با یک سمباده نرم یا پارچه زبر به آرامی تمیز کنید تا از **روشن نماندن شعله** در آینده جلوگیری کنید.
گام نهایی: تست و تنظیم شعله آبی
پس از بستن تمام قطعات و اطمینان از اتصالات، کپسول را وصل کرده و تست نشتیابی با کف صابون را (طبق راهنمای راهاندازی ایمن) انجام دهید.
- هیتر را روشن کنید. شعله اکنون باید بسیار قویتر و تمیزتر باشد.
- به رنگ شعله نگاه کنید. حال زمان تنظیم شعله هیتر گازی است.
- دریچه هوا (Air Shutter) را به آرامی بچرخانید:
- اگر شعله هنوز کمی زرد است، دریچه را کمی “باز” کنید تا هوای بیشتری وارد شود.
- اگر شعله بیش از حد “غرش” میکند و از سر مشعل فاصله میگیرد، دریچه را کمی “ببندید”.
- تنظیم را تا جایی ادامه دهید که به یک شعله پایدار، قوی و **کاملاً آبی** (یا آبی با نوکهای زرد بسیار کوچک) برسید. این، نقطه **مصرف بهینه** و حداکثر حرارت است.
یک سرویس ۱۰ دقیقهای، میتواند تا ۳۰٪ در مصرف گاز شما صرفهجویی کند. گروه صنعتی سپهر البرز، ارائهدهنده خدمات تخصصی سرویس و تعمیر انواع هیتر گازی.
اگر پس از سرویس همچنان مشکل پابرجا بود، برای عیبیابی تخصصیتر و تأمین قطعات یدکی با ما تماس بگیرید.


